Jos Elonkapina-liike edustaisi aitoa luonnon- suojelua, vastustaisi se luontoa kuormittavaa maahanmuuttoa. Kuvassa vastamainos Elonkapinasta. |
Viime päivinä valtamediat ovat kauhistelleet läkähtymiseen asti poliisin voimankäyttöä lauantaisessa Elonkapina-liikkeen (engl. Extinction rebellion) mielenilmauksessa Helsingin Kaisaniemessä. Huomiota on kiinnitetty pääasiassa vain poliisin pippurikaasun käyttöön samalla kun mielenosoittajien lukuisat laittomuudet, niskoittelut ja provokaatiot on jätetty hallitsevan keskustelun ulkopuolelle.
Helsingin Poliisin virallisen tiedotteen perusteella eräiden mielenosoittajien kaasutus oli vain kärjistyneiden laittomuuksien ja niskotteluiden väistämätön seuraus, mutta olosuhteisiin nähtynä silti varsin pehmeä keino hajottaa laiton tapahtuma, jolla estetiin muiden kansalaisten vapaa liikkuminen. Valtamedian uutisraporteissa toistetaan jatkuvasti vain raflaavalta näyttävä kaasutus, mutta jätetään kertomatta se mitä poliisi kertoo tapahtuneesta:
‒ Mielenosoittajien annettiin blokata Unioninkadun liikennettä parin tunnin ajan, vaikka se oli vastoin ennakkoon sovittua. Kun osa ryhmästä irtautui vilkasliikenteiselle Kaisaniemenkadulle, tilanteessa oli tehtävä uusi riskiarvio, toteaa apulaispoliisipäällikkö Heikki Kopperoinen tilanteesta.
Mielenosoittajia yritettiin kantaa tieltä sivuun, mutta osa palasi takaisin. Jollain itsensä lukinneita ja liimanneita henkilöitä yritettiin irrottaa, jotta heidät saataisiin kannettua sivuun. Kaikkien henkilöiden kantaminen paikalla olleilla resursseilla ei kuitenkaan ollut mahdollista.‒ Poliisi pyrki neuvoin, käskyin ja kehotuksin useaan kertaan poistamaan henkilöitä Kaisaniemenkadulta. Lopulta normaalin johtamisjärjestelmän mukaisesti on tehty päätös käyttää sumutetta tavoitteena väkijoukon hajottaminen ja vastarinnan murtaminen, jotta heidät pystyttäisiin kantamaan tai ohjaamaan pois ajotieltä.
‒ Tässä tilanteessa OC-sumutetta pystyttiin käyttämään nimenomaisesti heihin, jotka eivät poliisin käskyjä totelleet ja heitä varotettiin selkeästi ennen kaasun käyttämistä, Kopperoinen toteaa.
‒ Kysymyksiä on tullut myös siitä, miksi poliisi otti mielenosoittajilta vesipulloja pois. Vesipullot siirrettiin jalkakäytävälle, josta ne oli heti saatavilla. Poliisi ei estänyt vesipullojen käyttämistä.
Selkeästi vasemmistolaisen liikkeestä tekee myös se, ettei sen agendassa ole toimintaehdotusta kehitysmaiden väestöräjähdyksen hidastamiseksi eikä mainintaa siirtolaisinvaasion negatiivisista vaikutuksesta ympäristöön. Varoituskellojen pitäisi soida viimeistään siinä vaiheessa kun liike kohdistaa julkilausumansa lapsettomuus-vaatimuksen vain valkoisille länsimaisille ihmisille. Liikkeen taustojen penkominen olisi varmasti journalistinen teko, joten jäämme vielä odottamaan sen lopputulosta.
PS:n tuoreella lähetyksellä Matias Turkkila toteaa näiden nuorten etsivän tarkoitusta elämälleen. Tämä on tietenkin totta. Mutta yhtä totta on myös se, etteivät nämä nuoret tiedä oikeasta elämästä yhtikäs mitään. Kyse on kakaroista, ja ilmiö itsessään ns. elintasosairaus. Tilastojen valossa ei mitenkään uskalias veikkaukseni on, että enemmistö nuorista on taustaltaan keskiluokkaisia. Silti mielenilmaus oli silmiinpistävän ponneton. Miksi?Nähdäkseni suurin osa osallistujista tiedostaa, etteivät nykylänsimaiden nuorisokapinat voi mitenkään onnistua muina kuin performansseina, koska muuhun ei yksinkertaisesti ole edellytyksiä. Kaava, resepti on tuttu jo 60-luvulta, mutta soppa on saanut uuden mausteen:Mielenosoittaminen on vielä aiempaa korostetummin pelkkä performanssi ja ENSISIJAISESTI aktiivinen yritys yksilöllisen levottomuuden lievittämiseksi, koska osallisten on pakko tajuta, että he ovat vielä suurempia tunareita kuin vanhempansa. “Kapinallisilla” ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia luoda mitään nykyjärjestelmän tilalle, sillä tietystä kulttuurisesta pääomasta huolimatta heiltä puuttuu täysin ylempien luokkien tietotekninen osaaminen ja mikä ratkaisevasti tärkeämpää, todellinen varallisuus, kylmä pääoma. Vastarinta on lamaantunutta siksi, että tämä kaikki on sanattomasti selvää.Pohjimmiltaan kaikki nuoret elokapinalliset toivovat, että isot pojat ymmärtäisivät, ja yhteiskunta rientäisi apuun vastaamaan heidän toiveisiinsa. Olennaisinta (ja erona mellakoihin useimmissa muissa maailmankolkissa) on kyseenalaistamaton usko siihen, että kaiken on tapahduttava status quon ehdoilla. Ministeri Ohisalo on ymmärtänyt tämän ja peesaa juuri siksi. Hän tietää pelaavansa naivismin ja yleisen pentumaisuuden kanssa, joita vastustajat sietävät naurettavuuteen saakka. Ja kaiken tämän Ohisalo uskoo olevan edukseen polarisaation laajemmassa sodassa, eikä hän välttämättä erehdy.
213. Johtuen heidän tarpeestaan kapinoida ja kuulua johonkin liikkeeseen, vasemmistolaiset tai samaa psykologista tyyppiä edustavat yksilöt eivät yleensä pidä sellaisista kapina- tai aktivistiliikkeistä, joiden päämäärät ja jäsenistö eivät aluksi ole vasemmistolaisia. Sen seurauksena tapahtuva vasemmistolaisten tulva voi helposti muuttaa ei-vasemmistolaisen liikkeen vasemmistolaiseksi, jolloin vasemmistolaiset päämäärät korvaavat tai vääristävät liikkeen alkuperäiset tavoitteet.
214. Välttääksen tämän on luontoa ylistävän ja teknologiaa vastustavan liikkeen otettava päättäväisen antivasemmistolainen asenne ja vältettävä kaikkea yhteistyötä vasemmistolaisten kanssa. Vasemmistolaisuus on pitkällä tähtäimellä yhteensovittamaton villin luonnon, ihmisten vapauden ja modernin teknologian hävittämisen kanssa. Vasemmistolaisuus on kollektivistista; se pyrkii sitomaan koko maailman (sekä luonnon että ihmiskunnan) yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Mutta tämä edellyttää luonnon ja ihmiselämän säätelemistä järjestäytyneen yhteiskunnan kautta, ja se vaatii kehittynyttä teknologiaa. Yhtenäistä maailmaa ei voi olla ilman nopeaa kuljetusta ja kommunikaatiota, kaikkia ihmisiä ei saa rakastamaan toisiaan ilman sofistikoituneita psykologisia menetelmiä, "suunnitelmallista yhteiskuntaa" ei voi olla ilman välttämätöntä teknologista pohjaa. Ennen kaikkea vasemmistolaisuutta ajaa vallantarve, ja vasemmistolainen etsii valtaa kollektiivisella tasolla, joukkoliikkeeseen tai järjestöön samaistumisen kautta. Vasemmistolaisuus ei todennäköisesti tule koskaan luopumaan teknologiasta, koska teknologia on liian arvokas kollektiivisen vallan lähde.
Meiltä kysytään, me vastaamme: Selvittämättä jää mistä kirjoittajan määrittelemä oikeus on lähtöisin. Rasismista puhuminen näyttää kuitenkin viittaavan jälkimarxilaiseen sylttytehtaaseen. Joka tapauksessa on syytä muistaa, että myös anti-rasistin kulutus on keskivertosuomalaisen tavoin satakertaista kotimaassaan asuvaan somaliin verrattuna. Toisin kuin "anti"-rasisti uskottelee, hän ei ole kulutusasioissa käytännössä moraalisesti sen parempi kuin tuomitsemansa "rasisti". Ainoastaan silloin jos hyväkäs laskee kulutustaan Somaliassa asuvan somalin tasolle hän voi moittia tarran viestiä. Sellaiset antirasistiset maailmanparantaja ovat kuitenkin hyvin harvassa. Tosiasiassa suurin osa laiskan pulskeista "hyvistä ihmisistä" on mitä innokkaimpia kuluttajia.
Rapautuvan yhteiskunnan tyypillistä loiskiehuntaa.
VastaaPoistaolet harvinaisen oikeassa
VastaaPoista